Skutečná historie,
legenda a tradice se spojují u Mikulášovy osoby v pestrý celkový obraz: Mikuláš,
světec a přítel dětí, patron zajatců, ochránce dobré svatby, biskup, mučedník, vyznavač
a pomocník v nouzi. Co všechno bychom mohli vyjmenovat, co vyznačuje a charakterizuje
tohoto oblíbeného světce!
Dvě města se dnes dělí o slávu Mikulášova kultu: Demre v Turecku, dřívější Myra,
místo biskupova úmrtí, a Bari v Apulii, kde jsou uchovávány ostatky velmi uctívaného
světce v neobyčejné bazilice sv. Mikuláše od r. 1087 a jsou cílem mnoha poutníků.
Narodil se kolem mezi roky 280/286 v Patrasu, Řecko, zemřel 6. prosince kolem r. 345/351
v Myře, dnes Demre, Turecko. Svátek se slaví 6. prosince.
Tradice kolem Mikulášovy osoby je velmi výrazná. V předvečer 6. prosince
navštěvuje - často v doprovodu anděla a čerta /v Německu v doprovodu čeledína Ruprechta/
děti a obdarovává je nebo je kárá pro jejich nezpůsoby. Punčochy nebo holinky postavené
přede dveřmi, nebo za oknem jsou ráno o sv. Mikuláši naplněny sladkostmi. V alpských
zemích provozují zakuklené postavy v den sv. Mikuláše své neplechy. V jihoněmecké oblasti,
hlavně v Bavorsku, nahrazuje Mikuláš od středověku často Erasma jako pomocníka v nouzi.
Na východě je Mikuláš po P. Marii nejuctívanější světeckou postavou.
Jeden šlechtic poslal své tři dcery do veřejného domu, aby si vydělaly jako nevěstky
na věno ke svatbě. Mikuláš však hodil oknem v noci třem mladým ženám po jednom sáčku
se zlaťáky, takže mohly ukončit svou činnost a vdát se. Místo tří koulí mívá Mikuláš
také tři váčky na peníze, tři zlaté pruty, tři pytlíky, tři chleby, tři kameny nebo
tři zlatá jablka. Se třemi chleby na knize je Mikuláše vidět mezi jiným na soše ve
štrasburském chrámě.
Míkuláš je znázorňován téměř vždy jako starší biskup s krátkým až dlouhým vousem.
Velmi mnohá vyobrazení jsou dodnes na Východě, na nich je Mikuláš často holohlavý.
Také znázornění na Západě se opírají v četných případech o východní umění. Mikuláš
mívá u sebe nejčastěji tři zlaté koule na knize.
Svatý Mikuláš je patron mlynářů, pekařů, obchodníků se zrním a semeny, obchodníků,
Obyvatelé Bari slaví "svého" Mikuláše každý rok 8. května, v den přenesení, ohromnou
slavností. Slavnosti se odehrávají na moři, věřící přitom plují na člunech k Mikulášově
soše. Už večer předtím prochází historický průvod hýřící barvami, na němž se účastní
celé Bari, ulicemi města.
Historicky doložená data:
Mikuláš se stal kolem r. 300 jako mladý muž biskupem v Myře v tehdejší Lykii. Brzy
potom zde začalo pronásledování křestanů za Galeria Valeria Maximina. I Mikuláš se
dostal kolem r. 310 do zajetí a byl v žaláři těžce trýzněn. Ještě poznamenán utrpěným
mučením vystoupil r. 325 na slavném koncilu Nicejském. Více se neví o Mikulášově životě
a působení, je známo už jen přibližné datum biskupova úmrtí. Den smrti byl 6. prosinec,
rok mezi 345 a 351.
Mikulášův kult se šířil asi po dvě staletí po smrti uctívaného, přesáhl na celou
řeckou církev, později i na slovanské země. K největšímu Mikulášovu uctívání došlo
od 8. století v Rusku, jehož je od té doby patronem. Váhavě se pak šířil Mikulášův
kult také v Evropě, např. od 10. století v Německu, Francii a Anglii.
Italští námořníci nebo piráti uloupili v r. 1087 ostatky biskupa Mikuláše ze sarkofágu
náhrobního kostela v Myře a přinesli je do Bari v Apulii, kde tehdy vládli Normáni.
Prázdný Mikulášův kamenný sarkofág můžeme ještě dnes vidět v obnoveném dolním kostele
Mikulášova chrámu v Demrel/Myře na jihozápadním pobřeží Turecka. Antická Myra je
ovšem už jen městem zřícenin.
V Bari postavili k uchovávání drahocenných ostatků na troskách byzantského guvernérova
paláce baziliku sv. Mikuláše. Papež Urban II. posvětil r. 1089 kryptu s Mikulášovou
schránkou. Dodnes patří bazilika s kůry k nejvýznamnějším románským církevním stavbám
v jižní Itálii. Jejími největšími drahocennostmi jsou vedle hrobu církevního patrona
ciborium z 12. století, jediné úplně zachovalé z té doby v Apulii, jakož i slavný
biskupský trůn Eliášův z bílého mramoru, který pochází z 11. století a patří k
nejmimořádnějším uměleckým dílům Apulie.
Úcta a tradice:
Mikulášovo uctívání se rozvinulo v Německu zprvu v 10. století v Porýní; bylo podporováno
císařovnou Theofanou, řeckou manželkou císaře Oty II. Ve stejném 10. století vznikl v
Německu obyčej, který zůstal zachován dodnes: zvyk, že Mikuláš navštěvuje děti a obdarovává
je. To se vztahuje na tuto historii: v klášterních školách tehdy byla takzvaná "biskupská
hra"; při ní jeden žák přebíral jednou v roce funkci opata nebo i biskupa a "vládl" nad
klášterem a nad školou. Zprvu se tato hra konala 28. prosince, v den Neviňátek; asi od 13.
století byla přeložena na den sv. Mikuláše.
V Čechách je sv. Mikuláši zasvěceno 124 chrámů, zejména katedrála v Českých Budějovicích.
Sv. Mikuláš je ctěn jako hlavní patron českobudějovické diecéze. V Praze jsou mu zasvěceny
dva chrámy, z nichž pozornost zasluhuje vrchol českého baroka, kostel sv. Mikuláše na
Malé Straně, postavený K.I.Dientzenhoferem na zakázku od kupců a námořníků v Praze
působících. Vedle pravoslavných oblastí je od 10.stol. dodnes sv. Mikuláš ctěn hlavně
v obchodních přímořských oblastech, zejména v Holandsku, Německu a v Anglii.
Legendy
Podle jiné historky prý Mikuláš jednou ochránil tři žáky před tím, aby je zlý hostinský,
k němuž zašli, nezabil a nenaložil do soli. Proto je Mikuláš často znázorňován s
nakládacím sudem, v němž sedí tři mládenci.
A ještě jedna legenda byla často znázorňována: Mikuláš pomáhá lodi, která se dostala
do tísně na moři a jejíž námořníci ho vzývali. S kotvou proto ukazuje Mikuláše malba
na oltářním nástavci v lübeckém kostele P. Marie (15. století).
Znázorňování
Patron Svatý Mikuláš
a také: Ruska; Lotrinska; ministrantů; dětí; panen; poutníků a cestujících; advokátů,
soudců, notářů, lékárníků, hostinských, obchodníků s vínem, výrobců a obchodníků s parfémy,
lodníků, rybářů, námořníků, vorařů, řezníků, sládků, lihovarníků, sedláků, tkalců,
obchodníků s krajkami a suknem, kameníků, dělníků v kamenolomech, knihařů, knoflíkářů,
svíčkařů; hasičů; zajatců; za šťastnou svatbu; proti nebezpečí vody a na moři; ke
znovuzískání ukradených předmětů; proti zlodějům.
***
Zpracováno podle knihy Rok se svatými. (V.Schauber, H.M. Schindler),
kterou vydalo Karmelitánské nakladatelství
Vysvěcení patrona Mlejna
Ve čtvrtek 27. srpna 2009 v 11.00 hodin byl vysvěcen páterem Bogdanem Svatý Mikuláš
patron mlynářů, jehož ikona je umístěna v minikapličce ve Mlejně. Stalo se tak bez
účasti veřejnosti v době příprav muzea Samuely a Wechsberg.